Každodenná realita v zamestnaní vám určite prináša mnoho situácií, ktoré občas neviete zvládnuť s chladnou hlavou. Jednou z nich je aj kritika. Často ste určite v práci kritizovaná alebo naopak musíte kritizovať vy. Ale ako kritiku prijímať a ako sami konštruktívne kritizovať? V nasledujúcich riadkoch možno nájdete tú správnu cestu.

  1. Základom je pochopiť rozdiel medzi konštruktívnou a deštruktívnou kritikou. Dôležité je položiť si otázky typu: Aký je v kritike postoj kritizujúceho voči vám? Kedy bola kritika vyslovená? Prečo bola kritika prezentovaná? Neodmietajte kritiku príliš skoro. Niekedy sa môžete naučiť dobré veci dokonca aj z neoprávnenej a zbytočnej kritiky.
  2. Neberte kritiku veľmi osobne a nebuďte odradená a demoralizovaná.
  3. Pozerajte sa za kritiku na kritika. To znamená rešpektovať charakter kritizujúceho, uvedomiť si ako často vás kritizuje a či vám chce úprimne pomôcť.
  4. Skúmajte svoj vlastný postoj ku kritikovi. Hľadajte dôvod za kritikou. Načúvajte nielen tomu, čo kritik hovorí, ale tiež tomu, čo chce naozaj povedať.
  5. Uvedomte si, že pokiaľ je kritikom váš nadriadený, aj on bol tiež kritizovaný, kým sa vypracoval tam, kde je.
  6. Snažte sa byť fyzicky aj psychicky v poriadku.
  7. Nepozerajte sa len na jedného kritika, pozrite sa, či nie je kritikov viac. Niekedy ľudia prichádzajú so slovami: „ Všetci hovoria…,“ ale keď sa ich opýtame na mená, nechcú nám ich prezradiť. Vo väčšine prípadov je to preto, že „všetci“ sú len oni sami.
  8. Počkajte na správny čas, ktorý ukáže, že sa mýlia. Pokiaľ viete, že kritika nie je správna, nemusíte sa báť. Skôr alebo neskôr sa ukáže, kto mal pravdu.
  9. Obklopte sa pozitívnymi ľuďmi.
  10. Koncentrujte sa na svoje poslanie a majte svoje chyby. Pripustite si, že aj vy môžete robiť chyby. Priznanie si chýb mnohých oprávnených kritikov umlčuje. Niekedy totiž kritizujú, pretože si myslia, že ste nedotknuteľná.

No a pokiaľ ste sama kritikom, ale nechcete si znepriateliť kolegov, potom je vhodné sa riadiť nasledovnými pravidlami.

  1. Vyskúšajte svoje motívy. Položte si otázky, či by ste kritizovala, keby to nebolo osobné, či budete lepšie vyzerať, keď budete kritizovať a či vám to prináša bolesť alebo radosť. To sú základné motívy.
  2. Uistite sa, že dôvod kritiky je oprávnený.
  3. Buďte konkrétna a vecná.
  4. Neznižujte sebadôveru kritizovaného. Nesnažte sa druhého ponížiť.
  5. Neporovnávajte jednu osobu s druhou.
  6. Buďte tvorivá v riešení alebo radšej nekonfrontujte.
  7. Útočte na problém, nie na osobu.
  8. Konfrontujte v správnom čase
  9. Kým budete skúmať druhého, najprv skúmajte samú seba a predstavte si seba na jeho mieste.
  10. Zakončite konfrontáciu povzbudením.

Týchto pár tipov vám môže dopomôcť k lepšej atmosfére na pracovisku a tým aj k vyššej kvalite vášho života. Veď práve zamestnanie je takpovediac vašim druhým domovom, tak prečo si ho ,, nezútulniť“ tiež?

Foto na titulke: Pixmac.sk, autor: ishaip

Urobte si radosť

Nádherná spodná bielizeň a plavky »

Podprsenky, nohavičky, župany, oblečenie, plavky a ešte omnoho viac. Nízke ceny, TOP kvalita, skladom a 8% z hodnoty nákupu dostanete späť!