Kariéra

Time Management

Každý z nás pozná ten pocit, kedy sa nám občas nahrnie množstvo práce a povinností, lenže je nedostatok času na ich vyriešenie. Netreba hneď podliehať panike a stresom! Stačí len dodržiavať pár pravidiel, obsiahnuté v time managemente a naučíte sa efektívne hospodáriť s časom.

Time Management, pojem často používaný aj u nás, je spôsob, ako si usporiadať čas. Obsahuje niekoľko základných pravidiel, ako efektívne využiť čas a v priebehu krátkej doby vyriešiť veľa pracovných povinností. Táto vedná disciplína rieši človeka z pohľadu jeho činností v čase a učí ho správnym technikám a princípom správneho plánovania času.

Prvým veľmi dôležitým pravidlom je plánovanie, ktoré si pravidelne zapisujte. Každý večer si na papier napíšte časové rozvrhnutie činností a povinností, ktoré vás čakajú nasledujúci deň. Určite viete, kedy cez deň ste najproduktívnejšia a najaktívnejšia, práve v tú dobu si plánujte najdôležitejšie úlohy. Nezabúdajte, že na zvládnutie náročného dňa plného práce potrebujete dostatok spánku a relaxu, ktorý si určite pred tým naordinujte. Taktiež si zapíšte zoznam priorít, čo je pre vás najdôležitejšie. Plánujte svoj čas tak, aby ste úlohám venovali toľko času, koľko chcete a nezabúdali pri tom na svoj rebríček priorít.

Najlepším bojovníkom proti stresu je spomínané zapisovanie zoznamu úloh, ktoré sú pred vami. Tento psychologický trik zaručí, že takto dostanete povinnosti a úlohy von z hlavy. Ak máte pred sebou nejakú veľkú úlohu, rozložte si ju na menšie časy, ktoré si časovo rozplánujete. Takto bez problémov stihnete všetky úlohy vyriešiť, a nebudete ich mať „plnú hlavu“.

Myslíte si, že ak nevezmete úlohy, ktoré vám zadal šéf, klesnete v jeho očiach? A napriek tomu viete, že už teraz toho máte strašne veľa? Nenaložte si na svoje bedrá príliš veľký náklad a nepreceňujte sa! Buďte nekompromisní a slušne odmietnite úlohy, ktoré vám šéf zadal, alebo ho poproste o ich neskoršie vyriešenie. Je to lepšie, ako keď s ňou nemôžete pohnúť, v inom prípade, môžete požiadať niekoho o pomoc.

Nielen tieto triky, ako efektívne využiť čas, vám pomôžu pri riešení množstva každodenných povinností. Je kopu maličkostí, ale nie zanedbateľných, vďaka ktorým ľahko ušetríte pár minút. Najlepším priateľom človeka je budík, ktorý si vždy nastavte o 10 minút skôr, ako vstávate zvyčajne. Takto budete mať čas sa v pokoji prebudiť, ponaťahovať sa a budete mať dostatok času na prípravu do nového dňa. Ak máte poriadok vo svojich veciach, máte ušetreného veľa času. Nebudete musieť stále niečo hľadať, čo potrebujete k práci.

Ak budete dodržiavať tieto pravidlá obsiahnuté v time managemente, zistíte, že máte toľko času navyše, ktorý môžete využiť na svoju obľúbenú činnosť. Takto cez deň vybavíte kopu povinností a úloh a môžete sa tešiť z času, ktorý môžete využiť len pre seba.

Foto: FreeDigitalPhotos.net