Každodenná realita v zamestnaní vám určite prináša mnoho situácií, ktoré občas neviete zvládnuť s chladnou hlavou. Jednou z nich je aj kritika. Často ste určite v práci kritizovaná alebo naopak musíte kritizovať vy. Ale ako kritiku prijímať a ako sami konštruktívne kritizovať? V nasledujúcich riadkoch možno nájdete tú správnu cestu.
- Základom je pochopiť rozdiel medzi konštruktívnou a deštruktívnou kritikou. Dôležité je položiť si otázky typu: Aký je v kritike postoj kritizujúceho voči vám? Kedy bola kritika vyslovená? Prečo bola kritika prezentovaná? Neodmietajte kritiku príliš skoro. Niekedy sa môžete naučiť dobré veci dokonca aj z neoprávnenej a zbytočnej kritiky.
- Neberte kritiku veľmi osobne a nebuďte odradená a demoralizovaná.
- Pozerajte sa za kritiku na kritika. To znamená rešpektovať charakter kritizujúceho, uvedomiť si ako často vás kritizuje a či vám chce úprimne pomôcť.
- Skúmajte svoj vlastný postoj ku kritikovi. Hľadajte dôvod za kritikou. Načúvajte nielen tomu, čo kritik hovorí, ale tiež tomu, čo chce naozaj povedať.
- Uvedomte si, že pokiaľ je kritikom váš nadriadený, aj on bol tiež kritizovaný, kým sa vypracoval tam, kde je.
- Snažte sa byť fyzicky aj psychicky v poriadku.
- Nepozerajte sa len na jedného kritika, pozrite sa, či nie je kritikov viac. Niekedy ľudia prichádzajú so slovami: „ Všetci hovoria…,“ ale keď sa ich opýtame na mená, nechcú nám ich prezradiť. Vo väčšine prípadov je to preto, že „všetci“ sú len oni sami.
- Počkajte na správny čas, ktorý ukáže, že sa mýlia. Pokiaľ viete, že kritika nie je správna, nemusíte sa báť. Skôr alebo neskôr sa ukáže, kto mal pravdu.
- Obklopte sa pozitívnymi ľuďmi.
- Koncentrujte sa na svoje poslanie a majte svoje chyby. Pripustite si, že aj vy môžete robiť chyby. Priznanie si chýb mnohých oprávnených kritikov umlčuje. Niekedy totiž kritizujú, pretože si myslia, že ste nedotknuteľná.
No a pokiaľ ste sama kritikom, ale nechcete si znepriateliť kolegov, potom je vhodné sa riadiť nasledovnými pravidlami.
- Vyskúšajte svoje motívy. Položte si otázky, či by ste kritizovala, keby to nebolo osobné, či budete lepšie vyzerať, keď budete kritizovať a či vám to prináša bolesť alebo radosť. To sú základné motívy.
- Uistite sa, že dôvod kritiky je oprávnený.
- Buďte konkrétna a vecná.
- Neznižujte sebadôveru kritizovaného. Nesnažte sa druhého ponížiť.
- Neporovnávajte jednu osobu s druhou.
- Buďte tvorivá v riešení alebo radšej nekonfrontujte.
- Útočte na problém, nie na osobu.
- Konfrontujte v správnom čase
- Kým budete skúmať druhého, najprv skúmajte samú seba a predstavte si seba na jeho mieste.
- Zakončite konfrontáciu povzbudením.
Týchto pár tipov vám môže dopomôcť k lepšej atmosfére na pracovisku a tým aj k vyššej kvalite vášho života. Veď práve zamestnanie je takpovediac vašim druhým domovom, tak prečo si ho ,, nezútulniť“ tiež?
Foto na titulke: Pixmac.sk, autor: ishaip